czwartek, 16 lutego 2017

"Właśnie dziś, właśnie teraz" - Karolina Wilczyńska motywuje dodziałania

Codzienność i pewność nadejścia jutra przerywa pożar w hali handlowej. Część osób nie odnosi żadnych obrażeń, niektórzy są lekko potłuczeni, a paru zakupowiczów żegna się z życiem pod sterami gruzów. Trzy kobiety ocalałe z pożaru spotykają się w szpitalu, a potem próbują żyć z tym, co przyniósł im los. W przypadku Soni - niepełnosprawność.




Zaufałam i żyłam nieświadoma tego, że mnie rani. I też nie zauważyłam najmniejszych nawet, niepokojących sygnałów. Jestem kaleką fizycznie i emocjonalnie.

Karolina Wilczyńska zachwyca lekkością pióra i świetną kreacją bohaterów: sama nie wiem, kiedy przeczytałam tę książkę! Muszę jednak zdradzić, że momentami byłam nią zmęczona psychicznie - życia bohaterek nie są różowe i prowokują do paru przemyśleń... Ile można poświęcić dla dziecka? Co oznacza małżeńskie "w zdrowiu i w chorobie, aż do śmierci" i czy trzeba poświęcać własne życie dla najbliższych? Autorka po raz kolejny pokazała, że nie boi się trudnych tematów i doskonale rozumie uczucia kobiet. Właśnie dzięki temu książka jest pełna emocji.
 Oczekiwanie jest przyjemne, ale jak każda przyjemność może stać się nałogiem. A wtedy podporządkowujemy mu całe swoje życie. Uzależniony chce tylko tego, na co czeka. Jest w stanie poświęcić wszystko, każdego, nawet samego siebie, byle tylko dostać to, czego pragnie. A dodatkowy kłopot z czekaniem polega na tym, że wielu ludzi czeka na to, czego nigdy nie dostanie. I gdzieś na dnie podświadomości zdaje sobie z tego sprawę, więc celem staje się samo czekanie. A wtedy jest się jak opętany. Opętany czekaniem.

Autorka pisze o kobietach i dla kobiet, pragnąc poruszyć nie tylko serca, ale i rozumy... Każda z trzech bohaterek jest bowiem głęboko nieszczęśliwa i to wcale nie ze względu na zdrowotne konsekwencje pożaru, lecz przez mężczyzn! Syn, mąż, ojciec - każdy z nich na swój sposób tłamsi psychicznie i nie pozwala na szczęście, niszcząc poczucie własnej wartości. Mam wrażenie, że Karolina Wilczyńska do nas apeluje: dziewczyny, obudźcie się i właśnie dziś, właśnie teraz, zadbajcie o swoje dobro, bo nigdy nie wiadomo, co przyniesie jutro. Polecam tę książkę na spokojny wieczór: ku refleksji i przestrodze przed życiem poświęconym dla kogoś, kto na to nie zasłużył.

  • Tytuł: Właśnie dziś, właśnie teraz

  • Autor: Karolina Wilczyńska

  • Wydawnictwo: Czwarta Strona

  • Rok wydania: 2017

  • Liczba stron: 328

  • Ocena: 5/6

1 komentarz: