niedziela, 14 stycznia 2018

"Przewodnik literacki po Łodzi" - Katarzyna Badowska i Karolina Kołodziej zwiedzają miasto meneli

Literacki przewodnik po Łodzi bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Spodziewałam się mapki z informacjami, a dostałam piękne opowieści o Łodzi, klimatyczne zdjęcia i wiele, wiele więcej.





Dużym plusem jest tutaj to, że książka jest bardzo przejrzysta. Każdy z rozdziałów, to kawałek miasta, więc lekturę możemy zacząć od tego miejsca, gdzie sami mieszkamy. Ja w pierwszej kolejności zwiedziłam Od Łodzi Kaliskiej do Stajni Jednorożców, bo właśnie te miejsca są mi najbliższe i najlepiej znane.


Na pochwałę zasługuje to, że zawsze jak pojawia się nowa książka z Łódzkim tłem, to zostaje nam zaprezentowana okładka i parę słów o autorze. Oczywiście pierwsze co zrobiłam, to przejrzałam szybko książkę w poszukiwaniu znajomych okładek! Pierwsza rzuciła mi się w oczy Gra pozorów Joanny Opiat-Bojarskiej, w której ważną rolę ma jeden z Łódzkich murali, który mam niemal pod samym domem…


Książka została napisana z sercem i dużym sentymentem do naszego miasta. Poznałam Łódź na nowo, zwiedzając ją z książkowymi bohaterami i oglądając np. miejsca zbrodni… Spotkałam też swoich ulubionych autorów, np. Magdalenę Witkiewicz i wiele ciepłych słów o Czereśnie zawsze muszą być dwie. Dzięki książce dokładniej przyglądamy się Rudzie Pabianickiej i jej historii, a także możemy przeczytać fragmenty Czereśni.

Nie zabrakło tutaj również Katarzyny Bondy i jej Lampionów. Autorka zrobiła bardzo intensywny research i przyjrzała się również tym mniej pięknym fragmentom Łodzi. Jestem przekonana, że autorka zna Łódzkie sekrety lepiej niż niejeden Łodzianin… Autorów jest znacznie więcej, jednak wspomniałam o tych trzech paniach, gdyż ich książki są chyba "najświeższe". 


Początkowo trochę odstraszył mnie nietypowy format książki, ale po czasie zrozumiałam, że jest to w sumie zaleta, bo dzięki temu możemy ją po prostu wrzucić do torby (nawet niewielkiej) i od razu wyruszyć na zwiedzanie.

Nie spodziewałam się, że tak wiele książek miało choć odrobinę Łódzkiego tła. Okazuje się zatem, że Łódź jest miastem bajek, poetów, filmów, ale również książek. Dzięki cytatom już wiem, które zaległości czytelnicze muszę koniecznie nadrobić. Gorąco polecam tę książkę, bo możemy poznać lepiej Łóź, nie tylko literacko, ale również historycznie.


Za książkę dziękuję Wydawnictwu Regio 


  • Tytuł: Przewodnik literacki po Łodzi
  • Autorki: Katarzyna Badowska, Karolina Kołodziej
  • Wydawnictwo: Regio
  • Rok wydania: 2017
  • Liczba stron: 382
  • Ocena: 5/6

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz