czwartek, 23 lipca 2015

"Kasacja" - Remigiusz Mróz - genialny i pełen humoru thriller prawniczy

Lubię książki, w których nic nie jest oczywiste, a sam autor bawi się ze mną w kotka i myszkę... Lubię, kiedy wszystkie moje domysły okazują się błędne. Lubię również być zaskakiwana fabułą i wodzona za nos. To wszystko i wiele więcej dostałam od Remigiusza Mroza dzięki jego Kasacji!

[caption id="attachment_261" align="aligncenter" width="397"]Pyszny Doktor Pepper i czytanie w plenerze! :) Pyszny Doktor Pepper i czytanie w plenerze! :)[/caption]

U Langera w mieszkaniu znaleziono dwa zmasakrowane ciała, które rozkładały się błyskawicznie i wyjątkowo mało apetycznie… Wyobraźcie sobie, co może się dziać z ludzkimi szczątkami w ciągu 10 dni! Robaki i niewyobrażalny smród, to naprawdę tylko cząstka koszmaru, który policja znalazła w mieszkaniu podejrzanego. Jeżeli chodzi o rozkład ciał i rodzaje robactwa, to bardzo obrazowo opisała je moja ulubiona bohaterka tej książki – mecenas Joanna Chyłka. Dla waszego i własnego bezpieczeństwa nie będę jednak przytaczać tej wypowiedzi!



Skoro już jesteśmy przy Chyłce… Właśnie ona ma bronić Langera! On jednak milczy, lub odmawia odpowiedzi na pytania. Biedna adwokat ma trudny orzech do zgryzienia, ale jako doświadczona prawniczka nie poddaje się i próbuje zrozumieć zachowanie klienta. Pomaga jej w tym aplikant Kordian, który również zdaje sobie sprawę z tego, że czeka ich trudne zadanie do wykonania. Cóż jednak mogą zrobić, gdy klient praktycznie odmawia współpracy? Okazuje się, że bardzo wiele… I to właśnie jest niesamowite! Łączy się to z dużym ryzykiem i ciężką pracą.

 

Przyznam, że swego czasu zaczytywałam się w thrillerach prawniczych Johna Grishama, więc nieco bałam się, że polski autor mnie rozczaruje. Na szczęście byłam w błędzie! Remigiusz Mróz stanął bowiem na wysokości zadania i stworzył thriller, który nie tylko trzyma w napięciu, ale również odkrywa przed czytelnikiem prawniczy świat sądów oraz intryguje już od pierwszych stron. Dodatkowo autor zaskoczył mnie swoją błyskotliwością i poczuciem humoru! Gry słowne Chyłki i Zordona (Kordiana) są wspaniałym i zabawnym przerywnikiem od mrocznej akcji książki.

 

Autor wspaniale wyważył ilość poczucia humoru i prawniczej powagi sytuacji… Chociaż tych typowo prawniczych wyjaśnień dodał (moim zdaniem) nieco za dużo. Książka stawała się dla mnie nużąca –  nigdy nie potrafiłam pojąć suchego, prawniczego języka, a sam kodeks (nawet cywilny) potrafi mnie uśpić w mniej niż minutę…. Nie da się jednak ukryć, że dzięki temu Kasacja ma niezwykle ważny walor edukacyjny i pomaga „prostemu człowiekowi” zrozumieć drapieżny świat prawników. Poza tymi paroma fragmentami, które były przeze mnie zrozumiane jedynie częściowo, Remigiusz Mróz ma niezmiernie lekkie pióro i umiejętność rozbawienia czytelnika
Zerknął szybko na skład dania, którego nazwa brzmiała, jakby składało się zarówno z kóz, kotów, jak i chrześcijańskich duchownych.

Prócz pokazania typowo prawniczego środowiska (kancelarii i rozpraw sądowych) Remigiusz Mróz zabiera nas na wycieczkę po świecie, o którym staramy się nie myśleć. Jest to świat przemocy, przestępstw, korupcji i najstraszniejszych koszmarów! Tę czarną rzeczywistość adwokaci znają bardzo dokładnie i dość dobrze wiedzą, w jaki sposób działa. Słowa: łapówka, groźba i ryzyko są w tym środowisku odmieniane przez wszystkie przypadki! Podziwiam ich i współczuję ciężkiej i męczącej (zarówno psychicznie jak i fizycznie) pracy.
Jeszcze wczoraj wyobrażał sobie, jak będzie dumnie kroczyć jasnym korporacyjnym korytarzem, o ścianach w kolorze ecru. Teraz powłóczył nogami po tunelu wzdłuż i wszerz zasranym na beżowo.

Kasacja pokazuje również, w jaki sposób funkcjonują sądy i czy sumienie oraz szczerość jeszcze istnieją w dzisiejszym świecie pełnym obłudy. Dzięki temu uczymy się, że sprawiedliwość stała się pojęciem abstrakcyjnym i jest niezmiernie trudna do osiągnięcia – zwłaszcza w Polsce, zwłaszcza teraz, zwłaszcza w sądzie… Dlaczego? Możecie się przekonać sami – albo czytając książkę, albo (niestety) na własnej skórze! Niewinność nie jest ważna – bardziej liczy się dobry prawnik, gdyż umie funkcjonować w świecie kruczków prawnych i wie co należy zrobić, aby daną sprawę wygrać…
Sprawiedliwość? Na świecie jest właśnie taka sprawiedliwość, jaką dostaliśmy. Każdy ma swoją rolę do odegrania. Prokurator wyolbrzymia, my pomniejszamy, a sędzia szuka czegoś pośrodku. A przedtem ktoś układa normę prawną, wokół której wszyscy tańczymy jak pieprzeni Indianie, odpychając się wzajemnie i podkładając sobie nogi. To jest sprawiedliwość w demokratycznym wydaniu.

Książkę najlepiej czyta się w towarzystwie Doktora Peppera, którego poznałam wyłącznie dzięki tej książce, za co serdecznie dziękuję! Ten napój odegrał niewielką rolę w Kasacji, jednak to wystarczyło, by mnie zaintrygować... Zapraszam zatem do lektury wszystkich tych, którzy chcą lepiej poznać świat sądów, prawników, przestępców, a przy tym przeczytać wciągający i trzymający w napięciu thriller.

 

  • Autor: Remigiusz Mróz

  • Tytuł Oryginału: Kasacja

  • Gatunek: thriller prawniczy

  • Język Oryginału: Polski

  • Liczba Stron: 496

  • Rok Wydania: 2015

  • Numer Wydania: I

  • Wymiary: 135x205 mm

  • ISBN: 978-83-7976-247-7

  • Wydawca: Wydawnictwo Czwarta Strona

  • Oprawa: Miękka

  • Miejsce Wydania: Poznań

  • Ocena:  5/6

3 komentarze:

  1. Książkę posiadam, więc muszę jak najszybciej po nią sięgnąć :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawa recenzja. :) Jestem bardzo ciekawa tej książki. Czeka na mnie w kolejce do przeczytania. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo miło mi to słyszeć! :) Skoro czeka, to mam nadzieję, że się doczeka i zadowoli swoją czytelniczkę! ;)

    OdpowiedzUsuń